“Nie tylko dla toastu. Piękno pucharów i kielichów” – nowa wystawa od 18 stycznia w Lewkowie!

Opublikowano 7 stycznia 2025, 11:24

Likier, nalewka, wódka, wino białe, wino czerwone, miód pitny czy szampan. Mnogość trunków znajdowała odbicie w ogromnym zróżnicowaniu kielichów, kieliszków i pucharów. Co je różniło? Pojemność, kształt nóżki, kształt czarki, wzory lub ich brak. Kieliszki stanowią dużą część prezentowanej kolekcji szkła i wyrobów emalierskich, którą od 18 stycznia 2025r. będzie można podziwiać w Muzeum w Lewkowie – Zespół Pałacowo-Parkowy.

– Prezentowana kolekcja obejmuje kilkadziesiąt obiektów głównie z końca XIX w i pierwszej połowy XX wieku. Pochodzą one z kolekcji prywatnej. Podczas wernisażu będzie można posłuchać o sztuce zdobienia szkła,a  w szczególności kielichów – mówi Sylwia Nowicka, dyrektor Muzeum w  Lewkowie.

Sporą część kolekcji stanowią kieliszki tzw. remery. W XVIII w. ustalił się kształt  Remera – był to niewielki kieliszek z pękatą czarą i pustą wewnątrz, nieco przypominającą trąbkę, trzonostopą. Czary, trzony i stopy zaczęto ozdabiać szlifiersko. Trzony często ozdabiano filigranem lub nitkami powietrznymi. Czary zaś rytowano, malowano emaliami i złocono. W kolekcji znajdują się przykłady zarówno ewolucji  kształtu jak i różnych zdobień Remerów.

Nie mniej ważną częścią przedstawianej kolekcji są obiekty sporządzone technikami pochodzącymi z Wenecji. Szkło wytwarzano w Wenecji już od VIII wieku. Tajników ich produkcji nie udało się Wenecjanom utrzymać w tajemnicy i w niektórych hutach w Europie z sukcesem wytwarzano wyroby szklane o podobnym stopniu skomplikowania. A wynalazki murańskich szklarzy to wysokiej  jakości szkło kryształowe, szkło emaliowane,  szkło awenturynowe, szkło millefiori, filigran nitkowy, sieciowy i w postaci tasiemek.

Technika emalierska polegająca na zdobieniu metalowych ( zazwyczaj miedzianych ) naczyń za pomocą kolorowych szklistych powłok, które mogą pokrywać całość wyrobu lub tylko jego fragmenty. Technika ta jest znana od czasów bizantyjskich.

W technice komórkowej ( fr. „cloisonne”) rysunek dekoracji i całej pozostałej powierzchni wykonywany jest na miedzianym naczyniu poprzez  przylutowanie pionowo cieniutkich blaszek o pożądanych kształtach. W efekcie powstają komórki ograniczone ściankami tych blaszek, które wypełnia się emaliami w różnych, uzasadnionych artystycznie kolorach.

Wernisaż wystawy “Nie tylko dla toastu. Piękno pucharów i kielichów” w sobotę 18 stycznia 2025r. o godzinie 16.00 w jadalni w Pałacu Lipskich.