Litografie Picassa w Lewkowie
Od 10 października 2024 roku przez miesiąc w Sali Balowej Pałacu Lipskich będzie można oglądać siedemnaście litografii Pabla Picassa.
Wystawie będą towarzyszyć warsztaty tematyczne.
Wojna i Pokój
Litografie z cyklu “Wojny i Pokoju” zostały odbite przez Atelier Mourlot – znaną drukarnię litograficzną z siedzibą w Paryżu, założoną w 1852 roku przez Françoisego Mourlota. Drukarnia ta stała się znana przede wszystkim dzięki produkcji litografii artystycznych, a wśród jej klientów znajdowali się artyści tacy jak Henri Matisse, Joan Miró, Marc Chagall czy Pablo Picasso. Drukarnia Mourlot stała się szczególnie związana z Picasso, z którym współpracowała przez ponad trzy dekady i wyprodukowała setki jego litografii, z których wiele z nich zostało wykonanych w kolorze, co umożliwiło uzyskanie bogatej palety barw.
Zbiór La Guerre et la Paix został wydany przez Cercle d’Art, renomowanego wydawcę w Paryżu, w 1954 roku. To francuskie wydawnictwo sztuki zostało założone w Paryżu w 1945 roku przez Félixa Marcilhaca. Firma ta, do dnia dzisiejszego specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości książek o sztuce, w tym monografii, katalogów wystawowych oraz limitowanych edycji druków i plakatów.
Na opisywany zbiór zawiera dwa kolotypy, przedstawiające La Guerre i La Paix oraz siedem litografii na wysokiej jakości papierze Vélin d’Arches. Litografie te to kolejno: portret Françoise Gilot, dwa protrety kobiet w typowym dla Picassa stylu, tajmenicza Sowa Śmierci z przypisywanymi cechami autoportretu artysty oraz dwa główne motywy Wojny i Pokoju.
Walki byków zajmują znaczące miejsce w twórczości Picassa. Rysował je już od 1890 roku, mierząc tym samy zakres najnowszych osiągnięć tego tematu, zrozumienia mechanizmów psychologicznych, które są z nim związane i zabarwienia go tysiącem niuansów emocjonalnych.
A Los Toros
Aby dogłębnie zrozumieć sztukę i tematykę Korridy przydatne jest poznanie tajemnic tradycji, która również ma swoich artystów (toreadorów) i która przyciąga tylu żarliwych entuzjastów. Obserwując uwiecznione techniką litografii rysunki Picassa podzielamy jego pasję do walk byków. Wydaje nam się, że nagle rozumiemy, co on widzi, co czuje, co pamięta, kiedy ogromna bestia przeciwstawia się – jakby to powiedział Dominguin, który był jednym z najsłynniejszych hiszpańskich matadorów i przyjacielem Picassa – “bezbronnemu mężczyźnie w różowych pończochach”.